Rahvakogu veeb on arhiveeritud 30.05.2013 seisuga. Uudiseid saab lugeda siit >>
Ettepanekute kogumineJaanuar 2013   AnalüüsVeebruar 2013   ArutelupäevAprill 2013   SeadusemuudatusedAprill 2013
RU EN

Suur aitäh kõigile kes osalesid ja pakkusid välja ideid Eesti demokraatia arendamiseks.

Veebruari teises pooles hakkame siinsamas avalikustama analüütikute ja ekspertide töö tulemusi.

Missing Siim
Aid
22.01.2013

Lisaks valitsusele peaks olema ka varivalitsus

Teen ettepaneku, et samas kui koalitsioon moodustab peale valimisi valitsuse, siis moodustab opositsioon Riigikogu liikmetest alati ka varivalitsuse (Tema Majesteedi opositsioon, nagu Suurbritannias) või meil siis näiteks 'hr. Presidendi varivalitsus'.
Selle eelised:
1. Igal 'toimival' ministril on oma variminister, kes hoiab end valdkonnaga tihedalt kursis ja selle ministeeriumi töid-tegemisi ja vastavat maailmapraktikat hoolikalt uurib, läbi mõtleb (et kuidas tema võimul olles paremini teeks) ja vajadusel kritiseerib. Kusjuures samas peab ta arvestama sellega, et on tõenäosus, et ta ise satub sellesse ametisse ja seetõttu ta ei saa endale lubada lahmivat kriitikat - sest võib juhtuda nii, et talle kunagi öeldakse: "Aga nüüd sa oled pukis, tee see asi siis ära ...!"
Ka selle mehe palgalisteks või vabatahtlikeks nõunikeks kogunevad ilmselt inimesed, kes vastava valdkonna spetsialistid ja (mõned neist) võivad vajadusel sujuvalt täitev-võimu koosseisu lülituda.
2. Valmistame ette vastava valdkonna juhtimiskaadrit - isegi kui nad võimuvahetuse korral ministriks ei peaks sattuma -aga teadmised jäävad.
3. Küsimused, mida valitsusliikmest ministrile esitatakse, on asjatundlikumad ja suunavamad, millest täitev-võimule rohkem kasu ja -teiselt poolt - kuna on koostatud spetsialistide ühistöö tulemusena, siis sunnib valitsevat ministrit tugevamini kaalutlema, et järsku ongi asjal mõte sees ja 'ideoloogilise teerulliga' ülesõitmine võib hiljem valimistel kurjasti kätte tasuda.
4. Kui koalitsioonid vahelduvad, siis ei lähe uuel ministril sisse-elamiseks nii palju aega juhul kui tema ministriks satub - mis on küllalt tõenäone.
5. Selline kahe võistleva valitsuse loomine sunniks nii potentsiaalset koalitsiooni kui ka opositsiooni läbi mõtlema, kas tal on ikka nimekirjas isikuid kel lootust Riigikogusse pääseda ja kes sisse pääsedes erakonnale ministriks või variministriks olles häbi ei tee. See võiks loodetavasti (pisutki) vähendada peibutuspartide ja tühikargajate osatähtsust nimekirjades.
6. Moodustub midagi 'võistleva kohtu' taolist, kus mõlemalt vaidlevalt poolelt võtavad sõna asjatundjad ja ülejäänud saalitäis riigikogulasi on nagu kohtunikud, kes saavad andmeid põhjendatud otsusteks.
7. Vaidluste kulgu, nende käigus esitatud argumente ja ettepanekuid hinnates saaks ka tavainimesed hinnata, mida nad võivad võita või kaotada võimuerakondade vahetumisel.
8. Last but not least: rahvatarkus ütleb, et "Vaidluses sünnib tõde". Paraku on nii, et tõde sünnib enamasti mitte vaidlejate endi, vaid kõrvalseisjate/pealtkuulajate jaoks. Aga see ongi ehk olulisim, sest need kõrvalseisjad on ülejäänud riigikogulased - ja ka meie teiega.

Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing
Miks peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile
Miks ei peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile

Sama asi igas erakonnas

Põhimõtteliselt toetan, kuid ei usu, et alati opositsioon selle valitsuse osas suudaks kokku leppida.
Seega lahendusena pakuksin iga erakonna kogu aeg teada olevat nn ministripinki. St iga erakond annaks juba enne valimisi teada oma ministrikandidaadid (või mitu samale kohale) ning need nimekirjades olevad inimesed teeks siin pakutud tööd kuni järgmiste valimisteni.

Kai Kaarna
23. jaanuar