Rahvakogu veeb on arhiveeritud 30.05.2013 seisuga. Uudiseid saab lugeda siit >>
Ettepanekute kogumineJaanuar 2013   AnalüüsVeebruar 2013   ArutelupäevAprill 2013   SeadusemuudatusedAprill 2013
RU EN

Suur aitäh kõigile kes osalesid ja pakkusid välja ideid Eesti demokraatia arendamiseks.

Veebruari teises pooles hakkame siinsamas avalikustama analüütikute ja ekspertide töö tulemusi.

A62e1066272807ba0c679df32ca7eeb7 Märt
Põder
07.01.2013

Toetada riigieelarvest ainult kampaaniaid, aga kõiki kandidaate võrdselt

Erakondade rahastamise probleem on proportsionaalselt liiga suure raha kulutamine valimiskampaaniaks. Kampaaniaraha ja igapäevased kulud kaetakse samast rahakotist, mistõttu hakkab valimiskampaania neelama kogu erakondadele minevat raha. Kui igapäevasteks kulutusteks minevat raha pole tegevusvabaduse tagamise mõttes mõistlik piirata, siis kampaaniakulusid küll. Valimised on protsess, kus rahvas sisuliselt võtab tööle poliitikud, tööintervjuul kõigile võrdsete tingimuste loomine ei saa seega olla kuidagi poliitiliste veendumuste väljendamise vabaduse piiramine. Konkreetne ettepanek oleks, et anda riigieelarvest kõigi erakondade, valimisliitude ja üksikute kandidaatidele valimiskampaaniateks täpselt ühesugune summa raha, st iga väljapandud kandidaadi kohta n eurot. Muid ressursse otseseks reklaamiks kasutada ei võiks ja saadud raha kasutamine tuleks tõendada avalikes aruannetes. Väljaspool riiklikult rahastatud reklaamikampaaniat oleks lubatud ainult vabatahtlike nn isikult isikule tänavakampaania, kus reaalsed inimesed suhtlevad omavahel. Toetust saaks erakonnad maksimaalselt esinduskogu liikmete arvu jao kandidaatide reklaamiks. Kui üksikandidaat ja valimisliit saaks kampaaniatoetust, tõestades oma plaanide tõsisust nt toetusallkirjade küsimisega, siis erakond saaks oma välja pandud kandidaatidele küsida toetust lihtsalt täites erakonnaseaduses esitatud nõuded läbipaistvuse, demokraatlikkuse jms osas. Igapäevased kontorikulud jms peaks erakonnad katma liikmemaksudest, annetustest, projektirahadest jne. NB! Selle ettepanekuga haakuvad ka kõik ettepanekud, mis püüavad luua valimiskampaaniateks eraldi sõltumatute instantside poolt kontrollitud kanalit, millele oleks kõigil kandidaatidel võrdne ligipääs ja mis vähendaks raha rolli valimiskampaaniates.

A62e1066272807ba0c679df32ca7eeb7 Missing Rainern%c3%a4gu Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing 120826_img_1774 Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing
Missing Marektamm-5 Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Maikel_msn_49 Missing Missing
Miks peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile
Miks ei peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile

Poliitikud tulevad isiklikult suhtlema

Mina arvan, et valimisteabe pagendamine ainult ühele tsentraliseeritud veebilehele on halb mõte. Esiteks manipuleerimisriski tõttu, aga teiseks tahan ma isiklikult, et poliitikud reaalselt inimestele näost näkku räägiks, mida nad teevad ja plaanivad. Siis saab reainimene neile ise küsimusi esitada ja veenduda, kellega on tegu. Kui jätta reklaami jaoks mingi mõistlik ressurss (loomulikult tuleks kulud tõendada aruandluses, mingit raha peo peale ei loetaks), siis ei võta klantspildid ja õhkamapanevad videot sisulise kampaania üle võimust. Kui me pole aga valmis poliitikutega isiklikult suhtlema, neile küsimusi esitama jne, siis pole me ka väärt neid distantsilt kritiseerima.

Märt Põder
09. jaanuar

Ka reklaamimine rahvusringhäälingus maksab

Kui asendada rahaline toetus erakondadele natuuras toetusega lehepinna, eetriaja vms kujul, siis peab riik ikkagi sellele kuluva raha andma rahvusringhäälingule. Seega pole reklaami võimaldamise kohustuse rahvusringhäälingule delegeerimine rangelt võttes "riigieelarvest mitte toetamine". Minu isiklik arvamus on siiski, et enda reklaamimise viisi võiks saada kandidaadid mingil määral valida, ainult ühe konkreetse reklaamikanali lubamine on riskide koondamine ühte kohta. Nt võib mõni rahvusringhäälingu kinnimakstud töötaja erakonna kuvandit pahatahtlikult mõjutada paigutades tutvustava materjali mingisse naeruvääristavasse konteksti vms jne. Ka võiks kandidaatidel olla võimalik reklaamikanalit valida, et suunata teave optimaalseimal viisil oma potentsiaalsetele toetajatele.

Märt Põder
08. jaanuar

Kampaaniakuludeks raha peo peale anda ei tohi

Raadio ja TV pole ainsad kampaaniategemise vahendid.Riik saab suhteliselt odavalt ja kerge vaevaga luua kandidaatide tutvustamiseks sobiva veebikeskkonna ning trükkida koondbroshüüri (saadetakse ainult soovijatele).Veebis saavad valijad kandidaadile küsimusi ja nõudmisi.esitada ning nii parimad välja valida.Kampaania muutuks sisuliseks.Eeter ja tänavad jääksid “seebireklaamist” puhtaks.

Toivo Kalmo
09. jaanuar

pole üldse raha vaja riigieelarvest

Seda on võimalik saavutada selliselt, et erakondade masinavärk hoitakse üleval liikmemaksudega. Valimiseelsed ja muud reklaamid tuleb ära keelata, mistõttu ei ole vaja ka riikliku toetust ning muid annetusi. Nüüd tekib küsimus kuidas siis erakonnad endid kuuldavaks saavad teha üldsusele- selleks on meie eesti televisioon ja raadio, kus on võimalik endid kuuldavaks teha(kuidas täpselt see on juba kokkuleppe asi).

Aarne m ä n n i k
08. jaanuar