Rahvakogu veeb on arhiveeritud 30.05.2013 seisuga. Uudiseid saab lugeda siit >>
Ettepanekute kogumineJaanuar 2013   AnalüüsVeebruar 2013   ArutelupäevAprill 2013   SeadusemuudatusedAprill 2013
RU EN

Suur aitäh kõigile kes osalesid ja pakkusid välja ideid Eesti demokraatia arendamiseks.

Veebruari teises pooles hakkame siinsamas avalikustama analüütikute ja ekspertide töö tulemusi.

Maksusüsteem

Tundub, et siin pole väga põhjalike seletuste koht. Kuigi mitmed ametid tegelevad maksusüsteemide analüüsiga, on mul ettepanek, mille suunas liikuda. Kasutades stat.ee andmeid on lihtne modelleerida optimaalsemat maksusüsteemi.
Kuna pooled firmad lähevad mitteunikaalse kontsepti tõttu pankrotti (ehitus, põllumajandus jt.) ja struktuurse tööpuuduse våhendamiseks on vajalik maksude langetamine samal ajal kui kasumi pealt tuleks maks taastada, et riik vähem lühemas perspektiivis kaotaks. Me oleme liiga kinni lihtsast maksustamisest ja oleks aeg uurida uuemid võimalusi:
Konkreetselt võik tööandja sotsiaalmaks (SM) väheneda 2-3 % ja makstud SM’ist 4 % läheks riigi käes olevasse n.ö. firmareservi (ehk firmapension).
Nüüd kasumi võiks defineerida ümber mitte tulud-kulud vaid tulud-netokulud. Kuna üha rohkem tegeletakse firmade tegevuse kaardistamisega siis oleks hea välja uurida lastes audititel kirja panna üürid, palgad, (laenumaksed, toorained mis läksid kasutusse, allhanked-ostud komponentidele, masinatele kulunud energia ja hooldus jne.…). Sulgudes olev nimekiri töödeldakse välja ärivaldkondade järgi. Sellest jääks igal juhul välja firmaautod, kütused, peod ja muu selline. Igale arvel telefonile kindel kõnearve jne. See tulude-netokulude vahe tuleb siiski suhteliselt väike ning selles on võidetud alandatud sotsiaalmaks. Seega võiks sellest summast võtta vähemalt 35 %. Netokulu arvestamine viib firmasisese ökonoomia kasvule.
Uued majanduskriisid on vältimatud ja firma võib saada osa oma reservi (mis on seda suurem, mida kauem on tegevuses oldud) tagasi (ainult kahjumi katteks) kui too majanduskriisi vm. ajutise- pideva müügi vähenemise tõttu hakkab miinusesse jääma. Sellel ajal on firmal võimalus end ümber organiseerida ja tööjõudu-palku vähendada.
Simuleerides statistilist EV majandust koos stat.ee antud indexitega 2003-2010, pannes sisse keskmised palgad ja 1000-2000 uut firmat kuus, erinevad tingimused pankrotiks võib tulemuseks öelda, et võrreldes antud maksusüsteemiga on selle süsteemiga tegevfirmasid (teoreetiliselt) 2x rohkem ning tööhõive üle 1,5x rohkem. Rikkamatel firmadel on kasum vähemalt sama suur, iga suurusega firmasid on tunduvalt rohkem. Mõju kriiside korral on väiksem.

Miks peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile
Miks ei peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile