Rahvakogu veeb on arhiveeritud 30.05.2013 seisuga. Uudiseid saab lugeda siit >>
Ettepanekute kogumineJaanuar 2013   AnalüüsVeebruar 2013   ArutelupäevAprill 2013   SeadusemuudatusedAprill 2013
RU EN

Suur aitäh kõigile kes osalesid ja pakkusid välja ideid Eesti demokraatia arendamiseks.

Veebruari teises pooles hakkame siinsamas avalikustama analüütikute ja ekspertide töö tulemusi.

Missing Toivo
Laht
31.01.2013

Osalusdemokraatia eelarve hääletusel ehk nõue saada mittekoalitsioonihääli

kehtestada nõue, et eelarve hääletamisel peab seda toetama vähemalt 5% otsustuskogu koosseisus koalitsiooni mittekuuluvatest saadikutest. Protsent võib olla ka teine, näiteks seotud saadikugrupi või fraktsiooni moodustamise miinimumiga Riigikogu puhul, vm. loogilise miinimumiga volikogudele.
Eelarve on poliitikate realiseerimiseks väga oluline otsus nii Riigikogus kui omavalitsuste volikogudes. Kuivõrd võimu peaks teostama võimalikult suure hulga valitsetavate ehk siis valijate huvides, mitte ainult võimukoalitsiooni toetajate huvides, siis peaks koalitsiooni eelarves olema minimaalsemalgi määral opositsiooni (mittekalistiooni) toetajaid rahuldavat.
1) Reegel ei ole karm, sest üldiselt saaks toimida ka vähemusvalitsuste korral, isegi avab tee mõistlike vähemusvalitsuste tekkimiseks;
2) Kui eeldada koalitsioonile enamvähem mõistlikku enamust ca 50-59% koosseisust, siis lisatav tingimus ei tekita 2/3 poolthäältenõuet.
3) Täiesti ebaloogiline on, et nii tähtsad otsused kui eelarved võib kinnuitada üksnes koalitsiooni häältega ja samas tuleb siis koalitsiooni kannatada kuni järgmiste valimisteni, kui koalitsioon ise tülli ei pööra;
Nõrkused:
1) Võidakse arvata, et see tekitab koalitsiooni huvi ülejooksikuid ostma hakata ja see viib nõrga opositsioonini. Väidan, et selline huvi on paratamatult püsiv ka praeguses olukorras.
2) Kui eelarvet vastu ei saa võtta, tulevad erakorralised valimised ja lisakulud. Väidan, et kui isegi minimaalsel määral ei saa eelarve opositsiooni toetust, siis on erakorralistele valimistele minek täiesti õigustatud, kui koalitsioon ei saa lausa 2/3 koosseisuenamust.
3) Võib kasvatada huvi vähendada potentsiaalsete konkureerivate erakondade jõudmist otsutuskogusse. Jah, aga selles ongi see demokraatia nõrk koht, et kõike võimalikku halba ei suuda ükski hea mõte vältida.
4) Hakatakse tegema teadlikult väiksemaid koalitsioone? Väga vähetõenäoline, et valiseda on pidevalt mugavam väiksema toetusega, on ka ju otsuseid, mida peab vahel vastu võtma 2/3 ja enama poolthäältega. Ja ega poolt/vastu häältesuhted võivad samuti vingerpussi tekitada, näiteks mingid ettepanekute arvestamise lihthäälteenamusega hääletustel.

Missing
Miks peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile
Miks ei peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile