Rahvakogu veeb on arhiveeritud 30.05.2013 seisuga. Uudiseid saab lugeda siit >>
Ettepanekute kogumineJaanuar 2013   AnalüüsVeebruar 2013   ArutelupäevAprill 2013   SeadusemuudatusedAprill 2013
RU EN

Suur aitäh kõigile kes osalesid ja pakkusid välja ideid Eesti demokraatia arendamiseks.

Veebruari teises pooles hakkame siinsamas avalikustama analüütikute ja ekspertide töö tulemusi.

Urmokybar_net Urmo
Kübar
07.01.2013

Valimisreklaami piirangute laiendamine

Teen ettepaneku laiendada praegu kehtivat poliitilise välireklaami piirangut valimiskampaaniate perioodil ka valimisreklaamidele teles ja raadios. See aitaks:
1) vähendada vajadust erakondade riigieelarvelise rahastamise järele, sest valimiskulutused on erakondade üheks suuremaks kuluks, sellest omakorda suurima osa moodustavad reklaamikulud;
2) luua võrdsemad võimalused valimistel osalevatele nimekirjadele oma sõnumite tutvustamiseks, sest väheneb raha tähtsus kampaanias;
3) panna erakondi rohkem panustama vahetule suhtlemisele valijatega kohtumiste, debattide jms kaudu, mis võimaldavad sisukamat ja kahepoolset suhtlemist, erinevalt klippidest ja plakatitest;
4) kaitsta inimest soovimatu reklaami eest, sest väli-, tele- ja raadioreklaamid on kõige raskemini välditavad (internetis saab kasutada AdBlocki, sotsiaalmeedias blokeerida soovimatuid reklaame jagavaid kontakte, valimisüritustele mitte minna, postkastile panna reklaami keelava sildi, tänaval jagatavatest flaieritest keelduda, ajalehtedes ja ajakirjades reklaamiküljed edasi keerata).
Oma sõnumite levitamiseks teles ja raadios jääksid kandidaatidele debatisaated, kus osalemiseks on kõigil kandideerivatel nimekirjadel ja üksikkandidaatidel võrdsed võimalused.
Vastuargumendina on öeldud, et reklaamid aitavad tõsta valimisaktiivsust, kuid kui 2009-11 toimunud valimiskampaaniate kulutused on majandusolukorra tõttu olnud varasemast väiksemad, on valimistel osalemise aktiivsus hoopis kasvanud.

200307_5727813797_7209_n A62e1066272807ba0c679df32ca7eeb7 Aa0105981_id_kaart Missing Missing Missing Meikar Missing Facebooki_uus_pilt Missing Missing 28051_477328542290065_2050125831_n Missing Missing Missing Missing Ott_profiil Missing Missing Missing Missing Dsc_0299 Photo_6_ Missing Alari_synna_profiil_v%c3%a4ike_mv_yp Passipilt Missing Missing Missing Missing Missing Il_fullxfull.340947046 Missing Missing Rainern%c3%a4gu 2a80e3e0-9a19-4cc0-bf6f-14e3ab8a717a Missing Duud_fullhd Missing Missing Missing Urmas_arum%c3%a4e7 68831_115390938524096_1664505_n Kaido Missing Missing Missing Missing Missing Missing Imgp0026 Dsc_2605 Missing Missing Missing Missing Missing Missing Marektamm-5 Missing Missing Profile_jpeg Missing Headless Missing Missing Missing Missing 419489_535560476459101_806666271_n Missing Missing Missing Photo Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing 2467012 2012 Missing Mina_002 Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Andrus_indrek_aija_p%c3%a4rnu_rand_1 Dsc03550 Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing A1474685_copy Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing 268342_252058214810963_7076884_n Missing Aarekasemets_lse_sociology100 Missing Missing Missing Ragnar_sass_foto Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Lauri_l%c3%a4%c3%a4nemets_usa.jpg Missing Missing Missing Maikel_msn_49 201209mini Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Ohmmmm Missing Andres_base Missing Missing Foto_padova_padova_europeade_2012_05_35 Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Profiilipilt Skype_olev Missing Missing Lauri_m6ek Jaak_haud Missing 12231033_kmwre2 Missing 527660_201464343295213_397442827_n Missing Missing Missing Missing Missing Missing Vallamajas_10.09.2010_006 Missing Missing Missing Joel_chevreuil Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing L%c3%b5petamine_uus Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing Voyag Missing Missing Missing Missing Missing Missing 312059_256700954361669_6286429_n Missing Missing Urmokybar_net Olev_vaher_3 Missing Alger Aa0183157 Missing 76052_10150134996984908_7612480_n
Nologo 39107090296 Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing P5198196_-_version_3
Miks peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile
Miks ei peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile

valimisreklaamide vastu

Valimisreklaam tuleb suuresti hüüdlausest "Kõik valima! Täitkem kodanikukohust!", mis on ohtlik loosung, sest madaldab valimiste kvaliteeti. Valimiskampaania peaks siiski rõhutama sisulisi väärtusi ning olema suunatud teadlikule valijale.
Kindlasti ei tohiks reklaamikampaaniaid rahastada riigieelarvest.

Holger Mö–lder
12. jaanuar

Kogu poliitiline reklaam veebipõhiseks

Toetan Paul Are mõtet, et igasuguse poliitlise reklaami füüsilises või meediaruumis võiks asendada ühtse online-keskkonnaga, kus erakonnad saavad oma platvorme tutvustada ning kus erakondade ettepanekuid saaks valdkonniti analüüsida-võrrelda. Sellisel juhul piirduks kogu poliitline välireklaam veebikeskkonnast teavitamisega, mis muudaks valimiskulud ja seega ka erakondade rahastusvajaduse oluliselt väiksemaks. Muuhulgas alandaks selline stsenaarium ka barjääri uutele erakondadele poliitilises elus kaasa rääkimiseks. Ühesõnaga "paberivabast valitusest" võiks edasi liikuda "paberivabade valimisteni".

Allan-Hermann Pool
30. jaanuar

Ebavõrdsuse vältimisest

Nõus Sulevi ja Mareki toodud vastuväidetega. See, kui kandidaat tele- või raadiokanali korraldatud saates oma plaanidest räägib, mu meelest ei lahterdu siiski reklaamiks, vaid see on ajakirjandus (peab muidugi mõtlema võrdsetest võimalustest, a la Tallinna TV). K-kohukese laadsete kampaaniate vältimiseks mul tegelikult häid ideid seni pole, on lihtsalt lootus, et valijad sellised asjad selgelt hukka mõistaks ja niisuguste kõverteede kasutamise hind sel moel kandidaadi jaoks liiga kalliks kujuneb.
Mis puutub sellesse kohaliku kandidaadi enesereklaami, siis muidugi oleks tal ka selle ettepaneku puhul võimalus oma lendlehti soovijatele jagada või postitada, aga ehk tasub kaalumist ka idee kindlate kohtade ja mõõtude määratlemisest plakatitele ja klippidele, mis on lubatud (nagu ka Paul Are siin välja pakub)?

Urmo Kübar
08. jaanuar

valimispäeval tehtav valimisreklaami keeld 2 nädalat

Pooldan, kuna hetkel kasutatava e-valimistele ja eelvalimistele see keeld ei rakendu, tuleb seda keeldu rakendada päevast mil eelvalimised ja e-valimised avatakse. Seega totaalne reklaamikeeld võiks olla 15 päeva enne valimisi, samas kuidas tagada et debatil vahendajad ei kaldu eelistama suurparteisid nagu juhtus 2011. aastal?

link: etv.err.ee/arhiiv.php?id=120384

Olev Vaher
11. jaanuar

Arvan,et

valimisreklaam on tegelikult üks paljudest kelmuse vormidest.Kari,kelmuse keelamine ei ole kindlasti inimõiguste rikkumine.Kui mõni informeerimatu hindaja väljamaalt midagi arvab,siis see ei tohiks meid eriti huvitada.Keeld ei lähe vastuollu ka iskuvabadusega,sest üksikisikute vabadused on piiratud teiste isikute samasuguste vabadustega (PS § 19).Ettepanek ei piira inimestel oma poliitlisi vaateid tuvustada.Kandidaadid võivad rääkida oma poliitilistest seisukohtadest niipalju kui jäksavad. Ettepanek piirab ainult emotsioonde mõjutamiseks tehtavat ajupesu.Arvan,et ajupesu ei tohi nimetada poliitiliseks seisukohaks.Sulev ja Andres,te oskate ju tavaelus suurepäraselt vahet teha ratsionaalsel infol ja tingel-tangelil.Miks arvate,et valijad on teistmoodi inimesed?Ma ei usu ometi,et teile meeldiks valijat petta.

Toivo Kalmo
13. jaanuar

Pean nõustuma,

Marekiga,et kunagi ei õnnestu kõiki auke kinni toppida,aga proovime vähemalt nendele kõige suurematele punnid ette panna.Eks?

Toivo Kalmo
13. jaanuar

Definitsioon (1)

Valimisreklaam on sõnaline või pildiline info, mille avaldamiseks on makstud raha, ja mis on kokku viidav valimistel kandideeriva isiku või nimekirjaga.

Vastuseks M.Tamme retoorilisele küsimusele "kas poliitik X, kes räägib valimiste ajal raadios poliitikast, teeb valimisreklaami või avaldab arvamust?"

Mis puudutab K-Kohukesi, siis neid on tõepoolest raske ära keelata, kuid erakond peab ju ka arvestama, et tegu võib olla avaliku viitega korruptsioonile, ja juhul kui Eestis luuakse tõhusad korruptsioonitõrje mehhanismid (praegu puudulikud), siis nii väga seda avalikuks tuua ei juleta. Muidugi võivad ettevõtjad ka lihtsalt sentimendi väljendamiseks sellist pseudoreklaami vorpida, kuid kui vau-efekt ära võtta, siis esiteks see pole ülemäära efektiivne - muidu ilmuks ajalehed juba ammu piimapakenditel -, ja teiseks siiski väljendab jõupositsiooni, teatavat konsensust, et parteid toetab ettevõtja vms. Ja see positsioon on siiski juba midagi enamat, kui korruptsiooni teel saadud raha

link: rahvakoguja.wordpress.com

Meelis Kaldalu
23. jaanuar

Definitsioon (2)

...Ja see positsioon on siiski juba midagi enamat, kui korruptsiooni teel saadud raha eest meediasse pumbatav stampsõnum (Elagu Eesti vms sitt)

link: rahvakoguja.wordpress.com

Meelis Kaldalu
23. jaanuar

Seda mõtet võiks veel edasi arendada.

Kogu valimiseks vajalik teave erakondade kohta panna ühte keskkonda, kus valdkondade kaupa grupeeritult näha iga erakonna seisukoht. Sama keskkonna kaudu võiksid olla ka kättesaadavad debatisaated ja artiklid meedias.

Üks ühine kohustuslik keskkond annab võimaluse oma mõtted nähtavaks muuta teha ka väiksematel erakondadel - kellel puuduva võimalused suureks meediakampaaniaks.

Paul Are
07. jaanuar

Positiivset

+ Valimisagitatsiooni investeeritava ressursi ja teabesisu parem proportsionaalsus - praegusel hetkel kuluvad suured summad 30-sekundiliste teleklippide ning suurte plakatite tootmisele, mis pahatihti mõjuvad oma loosungiluses mõtlevale valijale mõnitavalt ning ei edenda poliitilist diskussiooni. Seesugune mõju võib valimisaktiivsust hoopis pärssida või siis kehtetu valimissedelite tootmist suurendada (st. valija poleks ühegi kandidaadi poolt).
+ Raha osatähtsuse vähenemisega muutub valimiskampaania ühetaolisemaks ning kandidaatidevahelised erisused vähenevad. Väheneb ka erakondade vajadus kildkondliku erakapitali järele - tulevased rahvaesindajad ja fraktsioonid oleksid oma tegevuses vabamad ning ei peaks poliitiliste otsustega saadud hüvesid.
+ Valimisdebati sisukuse kasvamisel võiks kasvada kodanike poliitline aktiivsus ning teadlikkus. Teadlikkus on olulisim demokraatia alus. Tõuseks tõenäosus, et valimispäeval tehtud valik on sisuline, mitte osava manipulatsiooni tulemus.

link: muasaasu.wordpress.com/

Kaarel Vaidla
31. jaanuar

Vastulaused vastulauseile

Andres Laiapea - tuleks keelustada valimisreklaam üleüldse, ka passiivse agitatsiooni perioodil. Ettepanek on üheks vahendiks valimiskampaania sisulisemaks muutmiseks. Valimisreklaamid ei hiilga paraku sisutihedusega.
Valimiste populariseerimine ja teadlikkuse kasv võiks toimuda debati käigus, millel on ühis-kondlikud alused ja mitte era-kondliku kampaania korras. tasuks kaaluda erakondadele antava riigieelarvelise eraldise vähendamist ning selle raha ümbersuunamist ühetaolise teavitustöö tegemiseks. Tundub õiglasem ning sisulisem. (vastusena ka Aarne Leisalule).
Sulev Valneri osutatud probleem on laiem. Kogu poliitsüsteem on kaldu suuremate erakondade poole. Riigikogus praeguse süsteemi juures väikestele üritajatele tegelikult kohta ei leidu. Selle parandamiseks tuleks muuta poliitsüsteemi. Samas jääb väikestele valijatele võimalus siiski luua põhjalik ja asjalik veebileht, osaleda kohalikel debattidel ning suhelda valijatega näost-näkku. St. tegeleda kampaaniaga väga sisuliselt.

link: muasaasu.wordpress.com/

Kaarel Vaidla
31. jaanuar

Oluline on sisuline teavitamine

Olen nõus, sest nii riigi kui ka kohaliku omavalitsuse valimiste puhul peaks olema tegu eelkõige ühiskonna sisulise teavitamise ja harimise, mitte reklaamiga selle sõna kommertslikus tähenduses. Plakatireklaami osas võiks võtta eeskuju näiteks Soomest, kus valimisplakatid paigutatakse spetsiaalsetele, ainult valimiste eel püstitatavatele alustele, mille rikkumine on seadusega karistatav. Nendel plakatialustel on võrdses mahus esindatud kõigi poliitiliste jõudude valimisinfo. Meil võiks sellised alused kindlatesse kohtadesse püstitada Valimiskomisjon ning igasugune mujale avalikku ruumi paigutatud reklaam tuleks keelata.

Andrus Kallastu
16. jaanuar

Vastuseks vastuargumendile "Kontraproduktiivne"

Valimisreklaami piirangute laiendamine võiks käia koos valimiskulutustele ülempiiri seadmisega ja erakondade riigieelarvelise rahastamise vähendamisega (kuivõrd vajadus kulutuste järele väheneb). Sellisel juhul ei oleks erakonna seisukohalt massiivse tele- ja raadioreklaami kampaania korraldamine u. poolteist kuud enne valimisi otstabekas, ning aktiivse agitatsiooni perioodil keskendutaks rohkem sisukamatele valijatega suhtlemise viisidele kui klipid.

Urmo Kübar
07. jaanuar

Toetan igati reklaamipiiranguid

Valijad tegelikult mäletavad nii kohukesi, linte, pilte, tulistamisi, kujusid, raha, raamatuid jne jne.

Ega me neid unustanud pole. Kas keegi arvas nii? ;)

Kai Kaarna
24. jaanuar

Kehtestada reklaamiseadus

Ka valimisreklaamide puhul peaks kehtima reklaamiseadus, mis keelab eksitava, väära või mitmeti mõistetava info levitamise (näiteks IRL-i koduklulud alla lubadus jpt.). Sellise reklaami levitamise eest peaks olema ka võimalus rakendada sanktsioone rahatrahvi näol.

Alger Tammiste
14. jaanuar

Toetan, ent mööndustega

Olen valimisreklaami senisest suurema piiramise ja piiritlemise poolt, ent näen ka sellega seonduvaid probleeme, ennekõike seda, kuidas ära tunda valimisreklaami. Mäletame kuulsat K-kohukeste kampaaniat ja kindlasti on olnud selliseid rohkemgi. Kui otsustada piirata valmisreklaami televisioonis ja raadios, siis võib see kergesti piirneda riivega sõna- ja eneseväljendusvabadusele: kas poliitik X, kes räägib valimiste ajal raadios poliitikast, teeb valimisreklaami või avaldab arvamust? Või kui mõni ettevõte reklaamib toodet, mille sümboolika meenutab mõnda erakonda, kas see tuleks koheselt keelustada? Täitsa usun, et siin on võimalik reegleid täpsustada, ent liiga lihtne see ilmselt pole. Aga proovida kindlasti tasub.

Marek Tamm
07. jaanuar

Kontraproduktiivne

Reklaamide keelamine aktiivse agitatsiooni ajal ei vii reklaamide kadumiseni, vaid pikendab valimiskampaaniate kestust (suurendab erakondade rahavajadust), nagu on näidanud välireklaamile kehtestatud keeld. Pealegi on see loogiliselt põhjendamatu, sest valimiskampaaniaks, mille osaks on ka reklaamid, peakski olema eelkõige aktiivse agitatsiooni aeg.

Andres Laiapea
07. jaanuar

Võib suurendada ebavõrdsust

Praegune totaalne välireklaami keeld pigem suurendab ebavõrdsust just väikeste üritajate jaoks. Eriti kohalikel valimistel, kus mõnegi kandidaadi jõukohane enesereklaam oleks just väike plakat kohaliku poe juures.

Sulev Valner
08. jaanuar

Käsud ja keelud ei aita kedagi

Käsud ja keelud sunnivad vaid muid võimalusi leidma. Ainuke, mis valimisreklaami piirab on RAHA. Seega vähendagem erakondade maksumaksja arvel rahastamist.

Aarne Leisalu
25. jaanuar

Võimalik vastuolu inimõigustega

Tegin aruande "Inimõigused Eestis 2010" tarbeks ülevaate hetkel kehtivast poliitilise välireklaami keelust. Olen nõus riigikohtunik Jüri Põllu eriarvamusega, et oleks olnud võimalik kasutada leebemaid variante kui välireklaami täielik keelamine. Samuti tuleneb Euroopa Inimõiguste Kohtu praktikast, et riikide kaalutlusõigus poliitilise sõnavabaduse piiramisel on piiratum kui teiste sõnavabaduse vormide osas. Kohus on samuti selgitanud, et poliitilise välireklaami piirangute proportsionaalsuse analüüsil on väga oluline ka sellel kui tõhus see reklaamikanal on (mida tõhusam, seega kitsamalt on lubatud piirangud). Kohus on samas nõustunud, et teatud sõnavabaduse piirangud võivad olla kehtestatud eelkõige selle huvides, et tagada vabade valimiste läbiviimine ning rahva tahte avaldumine (nt Vt näiteks Euroopa Inimõiguste Kohus. 11. detsembri 2008 otsus kaasuses TV-Vest ja Rogaland
Pensjonistparti vs. Norra. Avaldus nr 21132/05).

link: humanrights.ee/wp-content/uploads/2011/09/aruanne2010-et-61.pdf

Kari Käsper
10. jaanuar

otsustusvabadus

Erakond kulutab raha sellele, mis toob hääli. Kuna hääl on valimsitel ka nendel inimestel, kes kunagi ühtegi poliitikasaadet ei kuula ning kandidaadiga ei kohtu isegi siis, ku itoo ukse peale koputab, siis mille järgi neamd hakkavad valikut tegema?? Telereklaami kui kõige kulukama, võiks muidugi keelata, aga vaevalt et telejaamade omanikud sellise diskrimineerimsiega nõus on. Minu mäleamist mööda on kütavusi ka välireklaami piiramise põhiseadusele vastavuses?

Vello Tõugu
31. jaanuar

Valimisreklaamid on vajalikud!

Valimisreklaamid on aktiivse agitatsiooni ajal (alates kandidaatide registreerimise viimasest päevast) vajalikud selle jaoks, et võimalikult paljudele valimisõiguslikele isikutele jõuaks kohale, millised erakonnad üldse valimistel osalevad ja milliseid numbreid konkreetsed kandidaadid valimistel kannavad. Kui poliitiline reklaam jääb lubatuks ülejäänud ajal, siis liigub see lihtsalt sinna, esinedes mitte nö. ametlike valimiskampaaniate (millega seotud kuludele soovitakse seada ülempiir), vaid erakondade jõulutervituste jms. tingel-tangeli näol, mida võib näha isegi praegu juba ligi aasta enne valimisi.

Andres Laiapea
07. jaanuar