Rahvakogu veeb on arhiveeritud 30.05.2013 seisuga. Uudiseid saab lugeda siit >>
Ettepanekute kogumineJaanuar 2013   AnalüüsVeebruar 2013   ArutelupäevAprill 2013   SeadusemuudatusedAprill 2013
RU EN

Suur aitäh kõigile kes osalesid ja pakkusid välja ideid Eesti demokraatia arendamiseks.

Veebruari teises pooles hakkame siinsamas avalikustama analüütikute ja ekspertide töö tulemusi.

Missing Kullo
Vende
09.01.2013

Teostada üheaegselt riigikogu valimisreform ja haldusterritoriaalne reform

Pooldan isikuvalimisi ja 101 ühemandaadilist Riigikogu valimisringkonda. Igal ringkonnal on õigus oma saadik usalduse kaotamise korral tagasi kutsuda. Ringkond langegu üldjuhul kokku haldusüksusega. See on stiimuliks üheaegselt valimisreformiga ka kaua vindunud haldusterritoriaalse reformi teostamiseks seadusega, kuna valdade vabatahtlik ühinemine ei võta vedu. Uueks haldusüksuseks saagu kihelkond. Võtnud aluseks rahvaloenduse andmed praeguste haldusüksuste täisealiste elanike arvu kohta ja kaudsemalt ka hääleõiguslike kodanike arvud 2010. a seisuga, olen välja arvutanud optimaalse haldusjaotuse, sääljuures muutmata maakondade ja praeguste valdade piire. Seda, millised vallad kuuluksid elanike arvu ning geograafilise paiknemise alusel liitmisele kihelkondadeks, ei mahu siin portaalis esitama. Huvitatuile võin need 7 lk saata e-postiga. Jaotus oleks niisugune: TALLINN 26 ühemandaadilist ringkonda: Haabersti 3, Kesklinn 4, Kristiine 2, Lasnamäe 6, Mustamäe 4, Nõmme 3, Pirita 1, Põhja-Tallinn 3; HARJUMAA 11: Harku vald 1, Jõelähtme khk 1, Jüri khk 1, Keila khk 3, Kose, Kuusalu ja Nissi khk à 1, Viimsi vald 1 (või 2), Maardu linn 1; HIIUMAA 1; IDA-VIRUMAA 8: Kohtla-Järve ja Narva linn à 2, Sillamäe 1, Jõhvi, Lüganuse ja Vaivara khk à 1; JÕGEVAMAA 3: Laiuse, Põltsamaa ja Torma khk à 1; JÄRVAMAA 3: Järva-Jaani, Paide ja Türi khk à 1; LÄÄNEMAA 2: Lihula ja Ridala khk à 1; LÄÄNE-VIRUMAA 5: Rakvere linn 1, Haljala, Kadrina, Viru-Nigula ja Väike-Maarja khk à 1; PÕLVAMAA 3: Kanepi, Põlva ja Räpina khk à 1; PÄRNUMAA 8: Pärnu linn 4, Audru, Halinga, Saarde ja Vändra khk à 1; RAPLAMAA 4: Juuru, Märjamaa ja Rapla khk à 1, Kehtna vald 1 (või 0); SAAREMAA 3: Kuressaare linn 1, Kaarma ja Pöide khk à 1; TARTUMAA 13: Tartu linn 8, Kambja, Nõo, Puhja, Tartu(-Maarja) ja Võnnu khk à 1; VALGAMAA 3: Valga linn 1, Helme ja Otepää khk à 1; VILJANDIMAA 5: Viljandi linn 2, Karksi, Paistu ja Suure-Jaani khk à 1; VÕRUMAA 3: Võru linn 1, Rõuge ja Vastseliina khk à 1. Kokku niisiis 101 ringkonda ja haldusüksusi järgmiselt: 1 maakond (Hiiumaa, ühtlasi 1. astme üksus), 12 linna (kui Tallinn võrdsustada maakonnaga ja tema linnaosad tinglikult linnadega, siis 19), 45 kihelkonda, 2-3 üksikvalda.
Kahjuks ei jõua neid põhiseaduse muutmist eeldavaid reforme läbi viia enne sügisesi KOV-de valimisi, küll aga jõuaks rahvahääletuse korras enne uusi Riigikogu valimisi. Siis võiks ühtlasi valida ka uute, ühendatud haldusüksuste KOV-d.

Missing Missing Missing Missing Missing Missing Aa0314305 Missing Missing Missing Missing Missing Missing Missing
Pilt Missing Missing Missing Dsc_0299
Miks peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile
Miks ei peaks seda mõtet toetama?
Pikem selgitus märki kasutada
Lisa link veebisaidile

Vastuväiteks S. Maripuule

Suvaline gerrymandering peaks minu pakutud jaotuses olema vastava seadusega välistatud. Esiteks: kuni ei muudeta maakondade piire, ei saa ringkonda üle maakonna piiri nihutada. Teiseks: ringkonna piire saaks muuta ainult terve valla tõstmisega ühest kihelkonnast/ringkonnast teise. See tuleks kõne alla vaid siis, kui ühes kihelkonnas langeb valijate arv rohkem kui selle kihelkonna piiri ääres oleva naaberkihelkonna ühe valla valijate kahekordne arv. Sellise ümbertõstmisega saaks taas tasakaalustada mõlema ringkonna valijate arvu. Muid manipulatsioone seadus ei lubaks.
Kaheparteisüsteem pole samuti mingi katastroof. Esiteks: meie praguste "multi"erakondade programmid ja valimislubadused ju oluliselt ei erine, vaid paaris punktis. Mõningane polariseerumine oleks ehk tervitatavgi. Teiseks: ka kahe partei puhul säilib parteisisene seisukohtade võistlus. Kolmandaks: kui ikka on tugev kolmas-neljas-viies erakond, pääseb ka see riigikokku ja võib sääl toimida kaalukeelena.

Kullo Vende
13. jaanuar

Ei toeta ühemandaadilisi ringkondi!

See soodustaks kaheparteisüsteemi, samuti on väga raske on hoida proportsionaalseid ringkondi, vaata ka terminit gerrymandering.

link: en.wikipedia.org/wiki/Gerrymandering

Sander Maripuu
11. jaanuar